Turistika v Ementálu: klasika z Luegu do Affolternu (s mírnou obměnou)

Myslím, že pro každého, kdo by chtěl navštívit Ementál, je vyhlídka Lueg a sýrárna v Affolternu prostě “must-see” místo. Od jednoho k druhému můžete pohodlně přejet autem (je to asi 3,5 kilometru), ale podle mě je mnohem lepší projít se tady pěšky – můžete si tak lépe vychutnat krásu kopcovité krajiny Ementálu a dohlédnout přitom až do Bernských Alp. Samozřejmě můžete jít přímo, ale my jsme to vzaly trošku oklikou, abychom ten “náš Ementál” zase trošku prozkoumaly a abysme šly okružní trasu. A rozhodně jsme nelitovaly.

Trasa

Výchozím bodem je vyhlídka Lueg. Pokud byste jeli autobusem, vede sem linka 468 z Burgdorfu, která zastaví před Landgasthof Lueg. Odsud musíte ještě cca 500 metrů popojít po Luegstrasse a poté zabočíte doleva. Po levé straně uvidíte parkoviště, a pak nezbývá než začít stoupat do kopce k památníku Lueg.

Lueg

Lueg byl po staletí strážným místem vesnice Affoltern. V roce 1921 zde postavili bernští kavaleristé pomník na památku svých druhů, kteří zahynuli během pohraniční služby v letech 1914-1918. Krátký, ale poměrně strmý výstup od parkoviště k památníku Lueg však vždy stojí za to – je to nádherný vyhlídkový bod, který za pěkného počasí nabízí výhled na kopcovitou ementálskou krajinu až k zasněženým Bernským Alpám.

Junkholz – Juch – Chloster

Od památníku se vydejte po žluté značce ve směru na Junkholz. Cesta vede nejdřív lesem, poté kolem hřiště na Hornussen a po asfaltové cestě dojdete na statek Junkholz. Ten mimo jiné slouží jako “domov důchodců” pro koně a ve zdejším samoobslužném obchůdku si můžete koupit bio produkty ze statku. Za statkem se vydáte doleva ve směru na usedlost Juch (po značení Via Jacobi). Za ní se cesta stáčí do lesa a začíná prudčeji klesat do údolí potoka. Ten přejdete a začnete zase stoupat, až vás cesta dovede k rozcestníku Chloster. Odsud se vydáte doprava ve směru na Affoltern im Emmental.

Affoltern im Emmental

Po 1,5 kilometru dorazíte do vesničky Affoltern im Emmental. Ano, právě tady se vyrábí světoznámý sýr Emmentaler AOP, (u nás známý prostě jako Ementál) který je díky své tradici a vynikající kvalitě absolutní prémiový produkt. Ročně se ho v přibližně 120 pečlivě vybraných sýrárnách vyrobí 18 000 tun. Na jeden kilogram sýra se potřebuje 12 litrů mléka. Od prosince 2018 najdete v Schaukäserei v Affolternu novou turistickou atrakci nejen pro děti – Königsweg. Více v tomto článku:

Vyzkoušeno! Nová atrakce v Emmentalu: Königsweg

Cesta zpátky

Na zpáteční cestu vyrazíte stejným směrem, odkud jste přišli. Ale nad vesnicí Affoltern nebudete pokračovat ve směru na Chloster, ale zabočíte doleva ve směru na Junkholz (ano, to je ta přímější cesta, kterou byste přišli, kdybyste nešli oklikou jako my 🙂 ). Jeden úsek (asi 250 metrů) vede po rušné silnici spojující Lueg s Affolternem, proto tady buďte opatrní. Od statku Junkholz se vydejte doleva ve směru “Lueg – Unterer Weg“. Trasa vede kolem pastvin, pak krátkým úsekem řídkým lesem a nakonec kousek pod památníkem Lueg zpět na parkoviště nebo k autobusové zastávce.

Shrnutí

• Trasa měří 7,7 kilometrů a není moc vhodná pro kočárek. S dobrým terénním kočárkem by se však dala zvládnout, pokud by vám tedy nevadilo jeho tlačení do prudšího kopce k památníku Lueg a z údolí potoka směrem ke Chloster. A pak na zpáteční byste nešli po Unterer Weg (je hodně úzká), ale po horní cestě kolem hřiště na Horunussen.
  • V sýrárně mají krásné dětské hřiště, domácí zmrzlinu a další místní a sýrové speciality. Samozřejmě si tady můžete koupit i zdejší sýr a suvenýry.